Direktlänk till inlägg 28 juli 2012

Mera Dublin

Av Nina - 28 juli 2012 12:54

Andra dagen i Dublin blev det till att investera i tvådagarskort på en turistig "hop on - hop off"-buss. Ganska mysigt ändå att susa fram och kika på alla sevärdheter och de flesta av guiderna var ju riktigt roliga.


        

Första stoppet för dagen blev vid Guiness-bryggeriet där man fick gå omkring och kika på alla ingredienser, hur de tillreddes och sedan en massa om frakt med hästar båtar och i tunnor. Massa gammal reklam som såg rätt fånig ut nu men som säkert var jätte hipp då och sen alla olika design på gamla etiketter och glas. Själv kan jag inte låta bli att känna lite på vattnet i vattenfallet som sades komma direkt från Wicklow-bergen för att bli öl.



Pappa provsitter i Arthur Guiness kontorsstol. Den ser ju ganska bekväm ut och det kan ju vara tur eftersom den sluge Arthur lyckades med konststycket att få ett hyreskontrakt för bryggeriet av dublins stad för 9000 år framåt i tiden. Hjälp bara 8747 år kvar!   



Slutligen var det dags för det jag sett fram emot mest nämligen provsmakningen uppe i Guiness skybar. Där var ett tornrum av glas så att man kunde se ut över Dublin från alla håll och spana in saker vi sett eller som vi borde se. Sen fick man ju en gratis öl också. Herrarna tyckte nog att det var toppen medan jag snarare lyckades pina i mig en halv pinte för sakens skull. Usch vad det smakade peck! Ingen blid på mig här för jag ser ut som en sur citron. Blir nog aldrig någon vidare öldrickare av mig, tyvärr.


   

Sen bar det av vidare med bussen till Jameson's wiskey-destilleri för en guidad tur. Först fick man se en liten filmsnutt och sedan följa med guiden runt i museet.Synd att man inte var lite bättre på engelsa för här gick det undan, lättare att fatta vad guiden sa på franska... Men men... Fick en blid på kopparkärlen där ingredienserna destilleras tre gånger för att sedan lagras i minst fem år innan de får säljas.


 

Provsmakningen här var mycket trevligare. Tänka sig att wiskey kunde smaka gott utblandat med tranbärsjuice!



På kvällen gick vi för att spana in Templebar och hamnade tillslut på en mysig pub med traditionell irländsk mat som hette "the old mill". Där blev jag serverad den godaste hamburgaren jag någonsin ätit och med mysig stämning var det extra skönt att sitta ner efter allt spring och alla nya intryck.



Och till efterrätt...     


                                


Vilken dag... :)   Sedan bar det av ut i Templebar-natten.


 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina - 18 mars 2015 20:02


Idag har jag varit kompledig för att jag jobbade i lördags. Just idag kändes det som en skänk från ovan. Har varit rätt trött och nere de sista dagarna men idag fick jag sova ut. Fick fixat massa hemma också diskat städat och handlat så jag ska slipp...

Av Nina - 21 oktober 2014 20:59

Var ett tag sen jag skrev här igen. Jobbar ju en massa så jag har inte så mycket kul att skriva om mitt privat liv. Förra helgen hade jag ju tack och lov finbesök av mina gamla kompisar från Högskolan så det var väldigt trevligt! Och helgen dessförin...

Av Nina - 24 september 2014 07:54

Igår var jag med i lokalradion och gav boktips. :) Det var första gången men fler kommer det bli eftersom vi fuskat lite och spelat in i förskott. Varje tisdag framöver kan man lyssna på mina och mina jobbarkompisars boktips på radio floda vid 9.30 e...

Av Nina - 28 juli 2014 08:22

Idag är semestern slut och jag börjar jobba igen. Lyckades ju sysselsätta mig hela semestern, men nu ska det bli trevligt med lite rutiner igen. Kul att få öppna upp efter sommaren och se om våra besökare saknat oss i år med. Första dagen brukar det ...

Av Nina - 28 juli 2014 07:52

Idag är semestern slut och jag börjar jobba igen. Lyckades ju sysselsätta mig hela semestern, men nu ska det bli trevligt med lite rutiner igen. Kul att få öppna upp efter sommaren och se om våra besökare saknat oss i år med. Första dagen brukar det ...

Ovido - Quiz & Flashcards