Alla inlägg under juni 2012

Av Nina - 3 juni 2012 14:30

Det har blivit så att jag har funderat en del på miljöförstäringen på sistone, dels för att vi inrättat en ny "grön hylla" på biblioteket och dels för att jag blev skickad på miljöutbildning för jobbet. Jag har förstås alltid varit intresserad av natur och miljö sedan jag var liten och har sett det som en ganska självklar och viktig fråga. Att det inte alls var så självklart för alla blev jag varse under vår utbildning där många verkade totalt ointresserade. Ibland kan man ju undra hur folk tänker!


Men jag kan hålla med om att det inte alltid är helt lätt att veta vad man själv kan göra. Därför lånade jag hem ett gäng med handböcker och ögnade igenom de förslag som fanns där. Allt känndes ju inte realistiskt (jag skulle t.ex. inte klara mig utan bil när jag jobbar så långt bort) men jag fick ändå ihop en hyfsad lista över saker som inte behöver vara allt för ansträngande att efterleva. Jag vill ju dra mitt strå till stacken!


Saker som jag kan göra för miljön:

  • Sluta slösa på saker (schampo, tvål, papper m.m.)
  • Köpa secondhand i första hand (husgeråd, möbler, teknikprylar)
  • Skippa hissen (mindre el mot mer motion)
  • Släcka onödiga lampor
  • Dra ur kontakten till datorn när jag är klar (har inte tänkt på att det drar ström så fort kontakten sitter i)
  • Inte låta mobilen sitta i laddaren längre än
    nödvändigt
  • Inte slänga mat (planera bättre så inget möglar i kylen)
  • Köpa mindre importerat
  • Laga mat efter årstid (måste hitta bra reccept!)
  • Försöka minska bränsleförbrukningen när jag kör (om jag nu måste köra så får jag göra det bästa av det)
  • Kolla trycket i bildäcken oftare 
  • Inte ta bilen inom Borås om jag kan gå/cykla istället
  • Ersätta trasiga glödlampor med led-lampor
  • Lufttorka håret
  • Inte låta vattenkranen rinna i onödan (medan jag borstar tänderna/schamponerar håret)
  • Bojkotta plastpåsar (det bästa vore ju att alltid ha en extra tygkasse med)
  • Återvinna förpackningar

Ska försöka efterleva detta nu även om jag kommer på mig själv med att hitta på kryphål för allt. Är det någon som har fler förslag på vad man skulle kunna göra? Vad gör ni för att skona miljön? Kommentera gärna!

Ovido - Quiz & Flashcards