Alla inlägg under april 2009

Av Nina - 27 april 2009 18:15

Som det kanske har märkts på min blogg har jag varit upprörd över att det har varit för mycket att göra så i fredags bestämde jag mig för att det inte skulle fungera. Jag hoppade av kursen i scriptprogrammering som gick i ett aldeles för högt tempo för mig och som inte lämnade mycket tid kvar för min egen del. Istället så spenderade jag en trevlig helg med besök från Jenny, god mat, film, resturangbesök med Jenny,Nina och Anton. Jag fick också mig en bra dos av eftersaknad shopping under skövdes shoppinghelg. Trevligt var det att få åka turisttåg mellan shoppingställena och åtnjuta gratisäpplen.

Avhoppet från scriptkursen kommer förhoppningsvis att innebära mer fritid för mig och det ser jag verkligen fram emot. Jag har redan skrivit en lista över allt jag vill hinna göra. jag vill till exempel försöka att lära mig photoshop, testa att göra egna hemsidor, plantera bolmmor på balkongen, fixa punkan på cykeln och åka på picknick, sitta på stadsbiblan och läsa bilderböcker och studera mina förhoppnignsvis blivande kollegor, sätta in alla bilder i fotoalbumet, lyssna på någon bra ljudbok, och sy klart och sätta upp mina gardiner. Med andra ord kommer jag inte att vara sysslolös den här våren heller.  

Av Nina - 23 april 2009 12:57

Sammanlagd skolarbetstid idag: 8h och 45min.  


07.00-08.15 Uppstigning och färd till skolan

08.15-10.30 Windows-administrations handledning

10.30-11.00 Fika

11.00-12.00 Fortsatt handledning

12.00-13.00 Hemgång, lunch och fyllning av tvättmaskiner

13.00-17.00 Scriptprogrammering på egen hand

17.00-21.40 Extrajobbet och kvällsmat

21.40-24.00 Mer scriptprogrammering

24.00-07.00 Se nedan.

Av Nina - 22 april 2009 17:42

09.00 Uppstigaredags.

10.15-11.00 Föreläsning.

11.00-11.15 Rast.

11.15-12.00 Föreläsning.

12.00-12.40 Lunch.

12.40-17.00 Scriptprogrammeringshandledning.

17.00-18.00 Hemgång, kaffekok och bloggande.

18.00-21.00 Scriptprogrammering på egen hand.

21.00-22.00 Kvällsmat.

22.00-23.00 Mer scriptande

23.00-07.00 Sovdags

9h50h min(nedlagd arbetstid onsdag 21/4 2009)

Av Nina - 22 april 2009 17:30

Jag antar att någon kade klagat på omfattningen av våra scriptprogrammeringskurser. Det var antagligen därför en av våra slidse på föreläsningen inehöll följande information: 7.5 hp = 200 timmar (5 veckors heltid).


Då funderar man ju som student över hur vida detta stämmer in på den faktiska arbetsinsatsen och därför kommer jag att borja räkna mina timmar.


Jag läser alltså två olika kurser på 7,5p halvfart. Så det blir i princip helfart i 10 veckor.


Om det ska gå åt 200 timmar på 5 veckor till studier innebär det 40 arbetstimmar per vecka (helgen exkluderad) alltså 8 arbetstimmar per dag.


Jag uppmanar alla att räkna den tiden och se hur många timmar ni faktiskt lägger per dag/vecka och ge mig sedan gärna en kommentar eller dokumentera i era egna bloggar. Jag misstänker att jag ligger högt över 40.


Varför betalar CSN inte ut extra pengar för övertid och obekväm arbetstid?


Av Nina - 3 april 2009 20:31

Så har jag firat det fina vädret med vårens första glass.

Strawberry White en beprövad favorit intogs idag på balkongen i solnedgången. Inte dumt får jag säga, inte dumt alls. :D

Av Nina - 1 april 2009 15:11

Har varit hemma i helgen och firat att tentorna är klara.

Det var jätte skönt att få komma hem och sitta och frukostmysa över en kopp nykokt kaffe med mamma om morgnarna. Sen hanm jag med att träffa några kompisar också. Hanna han jag hälsa på en liten stund. Vi spelade Pettsson & Findus. Minns att vi alltid brukade spela det med snickarbodstemat när vi var små. Roligast var att göra uppfinningarna. Oj vad klurigt, men vi löste dem allihopa tillslut. :P Sen kom Jenny (om än i sista sekunden) och så blev det förfest med Moa, Fanny och Johanna inför hela huset gungar. Mysigt när vi kom dit att få fin mat i skenet av sterainljus (earth hour firades på galaxen med) sen började bandet att spela och alla dans-gäster anlände. Det var roligt att det var lite blandade åldrar och inte bara de vanliga pimpinetta tonnårsbrudarna med märkeskläder och översminkade ansikten. En annan rolig sak var att vi träffade Karin x2 där. Den ena Karinen har jag inte sett sedan studenten tror jag, så det var extra roligt.


Dagen efter blev det prommenad med mamma genom byn. De har börjat att bygga om sommarstugan som såldes för ett tag sedan. Ska bli spännande att se hur den blir när den blivit upprustad. Gardinletande på kuppolen hann jag också med och en hel del pianospelande. Det gäller ju att inte glömma bort mellan gångerna. Så det var en bra helg men nu är det skönt att vara hemma igen också. Har fått diskmaskinen lagad och startat två nya kurser idag så nu är det bara att ta nya tag igen. Imorgon kanske...

Ovido - Quiz & Flashcards