Direktlänk till inlägg 28 juli 2010

Tankar om en grävling.

Av Nina - 28 juli 2010 16:41

Det ligger en död grävling på vägen mellan Mariestad och Skövde. Jag har åkt förbi den några dagar i rad nu. Jag tänker att jag inte ska titta på den men kan ändå inte låta bli utan tittar i sista sekund. Idag var såg jag att såret den hade var täckt av svärmande spyflugor och på något vis blev det för mycket. Det grumlade till sig i ögonen och tankarna började att spinna.


På något vis känns det som att jag berövar den dess värdighet genom att titta på den när den ligger där och bara är en kropp. Men samtidigt faschineras jag av att se hur en grävling ser ut, så stor vacker och lurvig. Det faktum att den inte var helt olik min pojkväns katt var nog en bidragande orsak till att jag tog så illa vid mig. Varför låter de dem ligga kvar där i flera dagar? Finns det inte någon som tar hand om sådant? Eller är det själviskt av mig att inte vilja se eländet och sedan fortsätta mitt bilkörande med gott samvete?


För egentligen är jag ju medskyldig till brottet, jag kör bil varje dag till jobbet nu och vad säger att jag skulle vara en bättre förare än någon annan? Nästa gång kaske det är jag. Egentligen tycker jag inte att man borde åka bil alls. Alla borde flytta och bo på gångavstånd från jobb och affär så att djuren kunde få vara ifred för bilar och buller. Men det funkar ju inte riktigt så tyvärr. Hur kommer djuren ens in på vägen? Borde inte viltstängslen hindra det? Kan jag rättfärdiga mitt bilkörande genom att skänka pengar till uttbyggning av stängsel eller till naturskyddsföreningen? Eller är det bara de korkade djuren som blir påkörda då är det kanske bara bra att det naturliga urvalet får ha sin gång? Nej usch jag mår hemskt dåligt över detta. Det känns som att jag borde ta mitt ansvar. Jag vill inte att några djur ska behöva dö för min skull.


Ok, jag är inte vegetarian. Jag borde ha blivit det för länge sedan egentligen för jag tycker inte att det är rätt att döda djur för att äta. Jag skulle aldrig göra det själv, men när det kommer fyrkantigt i ett paket är det så långt från de skräckslagna grisarna som man kan höra skrika och känna lukten av när det kommer en djurtransport påväg till slakteriet. Då kan jag gråta en skvätt och sen gå hem och äta korv. Vad är jag för en kass människa? Jag tycker att det är gott med kött. Jag tycker att jag kan äta kött ändå. Men jag skulle vilja ha garantier för att djuren får ha ett värdigt liv och att själva slakten ska vara snabb och smärtfri utan långa transporter till ett djurbårhus. Vad har jag för garantier för det? Jag vet ingenting om det i dagsläget. Vad är egentligen snällast? Är det bättre att äta vilt? Kan inte också boskapsdjur leva ett lyckligt liv? Hur skulle de klara sig om de släpptes fria? De skulle antagligen dö ut. Jag vet varken ut eller in och jag kommer antagligen inte orka ändra på mina vanor lat som jag är. Jag borde egentligen skämmas. 


Det blev ett långt inlägg som började med en grävling och slutade med att jag fick skydda mitt tangentbord från att kortslutas. Men detta är vad som rör sig i min hjärna just nu och jag önskar att jag kunde komma till någon sorts beslut snart. Jag tror att man måste välja ibland och inte bara flyta med!   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina - 18 mars 2015 20:02


Idag har jag varit kompledig för att jag jobbade i lördags. Just idag kändes det som en skänk från ovan. Har varit rätt trött och nere de sista dagarna men idag fick jag sova ut. Fick fixat massa hemma också diskat städat och handlat så jag ska slipp...

Av Nina - 21 oktober 2014 20:59

Var ett tag sen jag skrev här igen. Jobbar ju en massa så jag har inte så mycket kul att skriva om mitt privat liv. Förra helgen hade jag ju tack och lov finbesök av mina gamla kompisar från Högskolan så det var väldigt trevligt! Och helgen dessförin...

Av Nina - 24 september 2014 07:54

Igår var jag med i lokalradion och gav boktips. :) Det var första gången men fler kommer det bli eftersom vi fuskat lite och spelat in i förskott. Varje tisdag framöver kan man lyssna på mina och mina jobbarkompisars boktips på radio floda vid 9.30 e...

Av Nina - 28 juli 2014 08:22

Idag är semestern slut och jag börjar jobba igen. Lyckades ju sysselsätta mig hela semestern, men nu ska det bli trevligt med lite rutiner igen. Kul att få öppna upp efter sommaren och se om våra besökare saknat oss i år med. Första dagen brukar det ...

Av Nina - 28 juli 2014 07:52

Idag är semestern slut och jag börjar jobba igen. Lyckades ju sysselsätta mig hela semestern, men nu ska det bli trevligt med lite rutiner igen. Kul att få öppna upp efter sommaren och se om våra besökare saknat oss i år med. Första dagen brukar det ...

Ovido - Quiz & Flashcards